Op woensdag 8 mei vond een overleg plaats tussen het actiecomité en de werkvennootschap.

Het actiecomité stelde hierbij de volgende vragen:

  1. Ontsluiting van Essenbeek: Hoe wordt Essenbeek ontsloten naar Halle en de A8? Wat is de impact op de lokale wegen?

  2. Veilige Oversteek voor Zwakke Weggebruikers: Welke ideeën zijn er om een veilige oversteek op de Halleweg te garanderen, en hoe worden conflicten op andere plekken, zoals bij het kruispunt van de Kruisstraat en de Ysayestraat, vermeden?

  3. Impact van Mobiliteitsstromen op de Welkomstlaan: Hoe wordt omgegaan met de impact van de concentratie van mobiliteitsstromen op de Welkomstlaan in St-Rochus?

  4. Tracés voor de Tunnel: Wat zijn de tracés voor de tunnel, en hoe verloopt het verdere proces en de keuze hierin?

  5. Scope van het Project: Wat zijn de plannen, de timing en de concrete uitvoering van andere zones, zoals ten westen van het kanaal en het knooppunt R0 x A8?

Ontsluiting van en naar de A8 en Halle voor het lokaal verkeer

Uit het overleg bleek dat de werkvennootschap de voorkeur geeft aan de ontsluiting van de dorpen rond de A8 via het bestaande wegennet. Het actiecomité reageerde hier unaniem negatief op Het actiecomité is vastbesloten: de ontsluiting van Essenbeek en Sint Rochus naar de A8 mag niet via het lokale wegennet plaatsvinden, maar moet gebeuren via een nog aan te leggen verbindingsweg tussen de Nijvelsesteenweg en het aansluitingspunt met de A8 ter hoogte van de Welkomslaan. Het lokale wegennet is ongeschikt voor deze functie en zou leiden tot zware verkeersbelasting op verschillende straten in Sint Rochus (Kruisstraat, Ysayestraat, Nijvelsesteenweg, Leopold Deboeckstraat, Albertstraat, Leopoldstraat en de Halleweg). Dit zou ook een zeer onveilige situatie creëren voor fietsers bij de kruising van de Kruisstraat en Ysayestraat. Door de vastbesloten houding van het comite werd er door de werkvennootschap aangegeven dat er ook scenario’s op tafel liggen met een lokale weg vanaf de Nijvelsesteenweg tot aan de aansluiting met de A8. Deze scenario’s zullen op dezelfde manier als de 3 reeds eerder getoonde scenario’s (zonder lokale verbindingsweg) onderzocht worden op vlak van milieu- en mobiliteitsimpacten. Het actiecomité is verheugd dat er 6 in plaats van 3 scenario’s onderzocht zullen worden en stelde intussen vast dat de 3 scenario’s met een lokale verbindingsweg effectief voorkomen in de startnota van het gewestelijke ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) dewelke goedgekeurd werd door de Vlaamse regering op 31/5/2024. Deze nieuwe plannen zullen getoond worden op de infomarkt die op 27 juni 2024 georganiseerd wordt in de raadszaal van de het stadhuis.

De herinrichting van de A8

Niet alleen de ontsluiting van het lokaal verkeer is een aandachtspunt maar ook de definitieve vormgeving van de A8 is van cruciaal belang voor de omwonenden Het GRUP beschrijft 3 varianten van de herinrichting van de A8, telkens met en zonder een lokale verbindingsweg. De 3 varianten zijn:

Variant 1 met ‘korte kappen

In deze eerste variant wordt de A8 verdiept aangelegd maar niet ingetunneld. De A8 komt in een open sleuf te liggen waar een aantal brede overbruggingen over worden voorzien. Deze overbruggingen, ‘korte kappen’ genaamd, kennen een breedte van ca. 80 à 100 m. In totaal worden er 6 dwarsverbindingen over en onder de A8 voorzien. Het gaat om 4 bovengrondse overbruggingen (‘korte kappen’) en 2 ondergrondse verbindingen.

Variant 2 met een korte tunnel

In de 2e variant wordt gekozen voor een korte tunnel. In dit geval een tunnel van ca. 560 m gelegen tussen de Nijvelsesteenweg en de Halleweg.

Variant 3 met een lange tunnel

In dit alternatief wordt een tunnel van ca. 1.000m voorzien vanaf de dwarsverbinding tussen de Veldstraat en Driepikkel tot voorbij de Halleweg. Hierdoor ontstaat een grotere groenruimte dan in het tweede alternatief en worden drie dwarsverbindingen tezamen gekoppeld via het tunneldak. De 3 e variant is draagt de voorkeur van het actiecomité omwille van de winst mbt de geluidsoverlast en fijn stof en de positieve impact op de leefkwaliteit voor de wijken rond de A8. Ook kan er op deze wijze een groene verbinding tussen Sint-Rochus en Essenbeek gerealiseerd worden.